.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انقلاب اقتصادی احمدی نژاد به تعویق می افتد؟

اقتصاددانان اصولگرا در مورد زمان اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها به اختلاف نظر رسیده‌اند.


به گزارش"آینده"، با بروز این اختلاف‌نظرها كه بحث‌های جدی آن حتی به محافل مهم حكومتی و نهادهای امنیتی كشیده شده است، احتمال می‌رود اجرای این سیاست كه مهم‌ترین شعار آقای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود و از آن به عنوان انقلاب اقتصادی یاد می‌شد، برای مدتی به تعویق افتد.


در حال حاضر دو طیف مهم از اقتصاددانان اصولگرا با اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها مخالف هستند و اجرای آن را به زیان دولت آقای احمدی‌نژاد و در مجموع، جریان اصولگرایی می‌دانند.


طیف اول كه نفوذ قابل توجهی در مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط با آن دارد، در میان اصولگرایان به طیف "تثبیتی‌ها" معروف است. این گروه را احمد توكلی رهبری می‌كند كه پیش از این با تهیه و تدوین سیاست تثبیت قیمت‌ها، توان كارشناسی خود را آزمایش كرده است. این طیف مدعی است كه اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند تورم بالای 50 درصد به اقتصاد ایران تحمیل كند. انتقادهای پی‌درپی احمد توكلی و چند نماینده دیگر در جریان بررسی لایحه هدفمندی یارانه‌ها و نامه هشدارآمیز حسن سبحانی به برداران لاریجانی، در همین زمینه ارزیابی می‌شود.


این گروه معتقدند آقای احمدی نژاد با اصرار بر اجرای این سیاست، به استقبال خطر بزرگی می‌رود. خطری كه می‌تواند حیات سیاسی جریان اصولگرایی را به خطر اندازد.


گروه دوم را نیز اقتصاددانانی تشكیل داده‌اند كه پیش از این در دولت نهم، صاحب نفوذ و قدرت بودند. رهبری این گروه را پرویز داوودی برعهده دارد كه از نظر اندیشه اقتصادی به طرفداری از "جان مینیاردكینز" شهرت یافته است. گفته می‌شود گزارش جامعی در مورد عواقب نگران‌كننده اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها توسط حسین صمصامی - معاون و شاگرد پرویزداوودی - به رئیس دولت ارایه شده و در آن، نسبت به عواقب تورمی اجرای این طرح هشدار داده شده است.


این در حالی است كه طیف سنتی اصولگرایان، اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها را مهم‌ترین اقدام آقای احمدی‌نژاد دانسته و اجرای آن را به سود منافع ملی و اقتصاد كشور ارزیابی كرده‌اند.


جالب آن كه روزنامه كیهان هم روز پنجشنبه در یادداشتی با عنوان "اتاق عمل آماده نیست"، با استفاده از تشبیه احمدی نژاد از این طرح به عنوان عمل جراحی اقتصاد ایران، به نقد اجرای آن در شرایط كنونی پرداخت.


منتقدان اجرای این سیاست معتقدند به سه دلیل مشخص احتمال شكست پروژه هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد: نخست این كه فضای سیاسی كشور آماده این تغییرات نیست و دولت دهم كه در اذهان عمومی متهم به مسایل گوناگونی شده، در ابتدا باید فضای كشور را آرام كرده و پس از آن دست به اصلاحات اقتصادی بزند. نكته دیگر مورد تاكید آنها، ضعف طراحان و مجریان سیاست هدفمندی یارانه‌ها است كه استنباط درستی از عواقب منفی اجرای سیاست ندارند و نكته سوم این است كه احتمال افزایش فشارهای عمومی به دلیل فشارهای تورمی وجود دارد.


از سوی دیگر گفته می‌شود یكی از نزدیكان احمدی‌نژاد در نشستی اجرای این سیاست را پوست خربزه‌ای زیر پای دولت دهم اعلام كرده و به وی توصیه كرده است كه اجرای آن را به تعویق اندازد.


این درحالی است كه شورای امنیت ملی نیز درحال بررسی ابعاد گوناگون این سیاست است و این امكان وجود دارد كه با نظر این شورا، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با آن همه سروصدای تبلیغاتی كه با آن به وجود آورده‌اند، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتد.


ظرف روزهای آینده قرار است ملاقات‌های مهمی میان اصولگرایان در مورد هدفمندی یارانه‌ها صورت گیرد ازجمله این كه برخی اقتصاددانان مدافع این سیاست، قرار است به دیدار مخالفان بروند تا آن‌ها را درمورد تایید نهایی لایحه متقاعد كنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.106 seconds.